
Hoe ik vakanties plan, een blik in de geschiedenis
Plannen en uitwerken van een vakantie
Veel mensen vragen mij hoe ik mijn vakanties plan. Daar is in de loop der jaren veel in veranderd, en sta ik er nu heel vrij in qua planning. Voorbereidingen tref ik wel, maar écht plannen? Dat gebeurt niet echt meer.
Vroeger begonnen mijn vakanties per openbaar vervoer, en dan ben je vaak al wat beperkt qua mogelijkheden. De voordelen van het openbaar vervoer vond ik dan weer dat ik mij niet druk hoefde te maken over parkeren, en tijdens het reizen even heerlijk rustig kon genieten. Iets wat ik nog steeds graag doe, maar om bepaalde doelen te halen moest er toch wel wat verandering in komen. De laatste vakantie die ik volledig met openbaar vervoer deed was naar Polen in 2018, waarbij ik het halve land doorreisde, en onderweg mij beperkte tot bereikbaarheid met OV, dus vooral in steden ronddoolde. Alleen rond het Poolse Wolsztyn, het stoomlocomotievenmekka van Polen met nog een stoomlok in reguliere reizigersdienst, werd een auto gehuurd om foto’s te kunnen maken. Die auto werd echter dus ook zo snel mogelijk weer ingeleverd en ging alles per openbaar vervoer verder.
Het openbaar vervoer is voor mij dus een hele belangrijke wijze van transport geweest. Vliegen deed ik toen nauwelijks, dus ging ik in 2015 per trein naar Skopje in Macedonië. Ik wilde voor het eerst naar Albanië toe, eigenlijk even een vlug rondje doen en een paar treinen mee fotograferen en dan zou het wel klaar zijn. Albanië is echter het openbaar vervoer beperkter, en zeker niet zo uitgebreid te vinden als bij ons in Nederland. Treinen rijden er weinig, en de bussen buiten de steden zijn veelal minibussen die vaak geen vaste haltes hebben en je dus overal in- en uit kan stappen. Een auto vond ik dan toch fijner, dus werd in Skopje een auto gehuurd bij Sixt en ging de reis voor een week naar Albanië. Omdat ik al drie en een halve dag reizen per trein kwijt was naar Skopje, en hetzelfde terug ook nog eens kwijt zou zijn, werd besloten om voor de verandering per WizzAir uit Skopje naar Eindhoven te vliegen.
De opvolgende jaren heb ik eigenlijk alleen maar weer reizen per openbaar vervoer gedaan. Zo ging het naar Albanië en Italië in 2016 met de trein tot Bar in Montenegro, per bus naar Dürres in Albanië en aldaar een aantal dagen een auto gehuurd, om vervolgens deze in te leveren en de veerboot naar Bari in Italië te nemen en aansluitend alleen maar per trein te reizen langs diverse steden en mooie spoorlijnen. In 2017 ging het voor een rondreis naar Schotland en werd uitsluitend per trein gereisd en bracht 2018 mij naar Polen. Inmiddels kreeg ik wel de neiging om meer vrijheid te krijgen, dus in het land van bestemming een huurauto. Dat deed ik dus al in Albanië, maar tot in 2017 bleef ik daar continu in hetzelfde hotel en moest ik elke keer heen- en weer reizen. In 2018 gooide ik mijn weekje Albanië rigoreus om, en werd vanaf Tirana Airport een huurauto genomen en had ik diverse hotels door het land geboekt, maar wel alles vooruit uitgedacht en gereserveerd dus. Polen in het voorjaar van 2018 was ook een situatie van: Ik heb alles geboekt, maar het weer zat in een bepaalde hoek tegen terwijl de andere kant van het land acceptabel weer had. Gezien de treintickets was ik wel beperkt, en besloot ik maar bij te betalen omdat hele dagen in de zeikende regen dus geen ideale situatie is.
Meest ingrijpende wijziging bij de mooiste reis
Het jaar 2019 bracht mijn mooiste reis die ik kon maken en dus nu heb gemaakt. Het ging voor 6 weken naar Canada. Deze reis had ik dus mijn normale zienswijze van de vakanties rigoreus veranderd. Er werden vliegtickets gereserveerd, er werd voor 4 weken een huurauto gereserveerd en in Niagara Falls, Vancouver en Toronto werden hotels geboekt. Ook werd de treinreis van Vancouver naar Toronto geboekt. De huurauto was dus een “one-way”, en werd in Toronto afgehaald en aan de andere kant van het land in Vancouver ingeleverd. De treinreis is een adembenemende reis die ruim 4 dagen duurt, en je elke keer wakker wordt met andere uitzichten. Je hebt steeds interactie met reizigers en personeel wat de reis ook erg aangenaam maakt. Voor de Economy Plus zitten de maaltijden en non-alcoholische dranken al bij de prijs inbegrepen, inclusief een bed. Economy heeft een zit/ligstoel en geen maaltijden inbegrepen, dus is ook veel goedkoper. Ik had Economy Plus geboekt, ook omdat dit dus veel relaxter reizen is.
Qua vakantie in 2019 was er dus veel vrijheid. Met de huurauto werd naar Niagara Falls gereden voor 3 overnachtingen, en daarna stond er ruim 25 dagen vrijheid met de huurauto voor mij, waarin ik wist dat ik na 25 dagen in Vancouver moest zijn om de auto in te leveren. Wat ik daartussen deed, en in welk tempo, dat wist ik niet. Er werd via internet vooraf veel uitgezocht waar ik heen wilde. Wat zijn bezienswaardigheden die ik wil bezoeken? Welke route rijdt het leukste? En zijn er gebieden die ik kan overslaan? Zo was ik al snel overtuigd dat de vele honderden kilometers door Saskatchewan en Manitoba weinig gingen toevoegen aan mijn beleving. Vele honderden kilometers door niemandsland rijden, dus daar was wel tijdswinst te maken.
Verder werd er druk gewerkt om bezienswaardigheden en routes uit te zoeken, maar niks werd echt “hard” vastgelegd. Sommige punten kregen wel meer prioriteit als een ander punt. Omdat het veel informatie werd, heb ik een “nieuwe” kaart op Google Maps gemaakt, en daar de punten die ik graag wilde bezoeken gemarkeerd. Dan weet ik ongeveer hoe ik zou moeten rijden, maar het zou dus geen verplichting worden. Elke dag werd er in de loop van de middag, meestal rond 16-17 uur, een motel opgezocht om te overnachten. Alleen op Manitoulin Island had ik geen plek vanwege een visserij evenement en heb ik diverse motels moeten afrijden voor ik een overnachtingsplaats vond. Verder nergens problemen gehad.
Per dag ging ik dus kijken waar ik heen zou gaan. Rekening houdende met het weer – die was mij erg goed gezind – kon er elke dag weer een prachtige rit met de nodige stops verwerkt worden. De flexibiliteit was heerlijk, ik kon mijn ding doen en niet elke keer moeten denken om op een bepaald punt uit te komen vanwege een reservering.
Bijna het einde en het plan kon weer anders
Voordat ik de huurauto inleverde, ging het naar Vancouver Island. Op Vancouver Island begon het weer acceptabel, maar eindigde in veel regen. Ook zat er een feestdag bij waardoor er weinig open was en het uitgestorven was in de regio waar ik zat. Dat zijn risico’s, maar met wat moeite had ik toch een motel en een restaurant gevonden. De dagen eindigden met veel regen daar, en volgens een motel eigenaar zou het echt niet snel verbeteren, terwijl op het vaste land bij Vancouver het lekker zonnig zou zijn…
Er werd met het verhuurstation van de huurauto gebeld of ik de auto eerder kon inleveren. Dat was geen probleem en zou zelfs geld terugkrijgen! Ook werd het hotel in Vancouver gebeld of ik eerder terecht kon. Dat was mogelijk, maar wel met een kamerwissel na 2 dagen. Ook dat was geen probleem: Als ik mijn spullen allemaal klaarzette, ging men in het hotel regelen dat mijn spullen in de nieuwe kamer terecht kwamen. En dat kostte dus niks extra voor de service. Eerder vertrekken uit Vancouver ging niet vanwege de geboekte treinreis en aansluitend het hotel in Toronto. Vancouver is echter een danig fraaie stad, dat ik mij daar dagen heb kunnen vermaken zonder te vervelen. Er werd een fiets gehuurd voor een ronde door en langs de bezienswaardigheden rondom het Stanley Park, er werden dagkaarten voor het OV gekocht om door de stad te reizen, dus dat ging goedkomen. Een auto is alleen maar belemmerend, en met bussen die elke 4 tot 6 minuten rijden door heel de stad niet eens noodzakelijk. Bij aankomst in Vancouver werd eerst de bagage in het hotel gebracht, daarna de auto naar het vliegveld gebracht en ingeleverd en per metro en bus terug naar het hotel.
Hieronder heb ik de routekaart zoals ik hem in Google Maps heb ingevuld gezet. Elk puntje kon ik aanklikken met aanvullende informatie.

Het vervolgplan vanaf Vancouver per openbaar vervoer
Zoals ik eerder al schreef, ging ik vanaf Vancouver per trein door naar Toronto. Dit deel was dus noodzakelijk vooraf uit te plannen. Inmiddels was het winterperiode, en dat betekende dat de trein nog maar 2 keer per week reed tussen Vancouver en Toronto. Dan wil je die niet nét missen.. De treinreis was dus vooraf al vastgelegd, net als het hotel in Toronto en de 2 nachten in Montreal. Gezien mijn thuisvlucht een dag later pas ging dan oorspronkelijk gepland werd er nog een treinreis naar Montreal aan vastgeknoopt. Ik had vooraf al gezien dat ik in Toronto niet meerdere dagen kon volmaken, dus was Montreal een ideaal uitstapje. Één nacht in Toronto na aankomst van de trein, de andere ochtend de trein naar Montreal voor 2 nachten en dan weer naar Toronto terug voor 1 nacht. Gezien de vlucht een nachtvlucht was, en ik einde ochtend al uit Montreal vertrok, had ik dus toch ruim een volle dag in Toronto. Mijn indruk die ik vooraf opdeed over Toronto bleek waar: Het is een zakenstad, met veel moderne bebouwing en weinig sfeer. Veel drukker dan Vancouver en Toronto naar mijn insziens.
Coronajaar 2020 zonder plan
Het Coronajaar 2020 werd er weinig ondernomen om echt over uit te kunnen schrijven, want wat kon je nou doen? Er werd dus vooral wat binnen Nederland ondernomen en diverse fraaie tochten met de kajak gemaakt.
Het jaar 2021
2021 was er nog steeds Corona, maar niet zoals 2021. Er was al meer mogelijk, al dan niet met een vaccinatie of negatieve test. Eindelijk kon ik dus op vakantie, in oktober ging het vrij lastminute nog naar Albanië. Vliegtickets met WizzAir vanaf Eindhoven, een huurauto 4×4 SUV op Tirana Airport en verder niks boeken.. Ik wilde naar Theth Nationaalpark, ik wilde richting het Valbona nationaalpark, een veerboottocht over de Drin tussen Koman en Fierze, Kukës bezoeken, het Meer van Ohrid aan de Albanese kant en Divjakë-Karavasta Nationaalpark. Daar was een mooi rondje te maken, maar hierover heb ik al een heel reisverslag geschreven: Roadtrip Albanië 2021 voor het uitgebreide verslag. Deze reis heb ik dus ook weinig gepland, maar wel voorbereid over mogelijke routes en bezienswaardigheden.
Het jaar 2022 brengt nog veel meer, maar daarover in anders posts op deze site meer.

